כמה אפשר להתרחק מבית-כנסת בישראל?

את ההשראה לפוסט הזה קיבלתי מאמריקאי בשם סטפן ואן וורלי. לאחר שהגיע לעיר נידחת ובה היה – כמובן – סניף של מזללת מקדונלדס, הוא תהה כמה רחוק אפשר להיות מסניף כלשהו של מקדונלדס בתחומי ארה״ב היבשתית (כלומר ללא אלסקה והוואי). הוא השיג את המיקומים של סניפי הרשת, 13,000 במספר, וחישב שלכל היותר תוכלו להתרחק 120 מייל (קצת פחות מ-200 קילומטר) מסניף כלשהו. הוא גם עלה לרגל לאותה נקודה כפונה, ותיעד את חוויותיו בסרטון. מדי מספר שנים הוא חוזר על החישוב, כי עם הזמן סניפים חדשים נפתחים ואחרים נסגרים.

http://www.datapointed.net/2018/12/distance-to-nearest-mcdonalds-dec-2018/https://www.youtube.com/watch?v=J4Chycpq_Ik

מה המקבילה אצלנו? בעקבות שיחה עם חברים, אני תהיתי מה המרחק הגדול ביותר מבית כנסת שאפשר להגיע אליו בתחומי ארץ הקודש. לפי ההערכות, יש בארץ בין 10 ל-15 אלף בתי כנסת, אבל ברור לכולם שהם לא מפוזרים בצורה אחידה, ושיש בארץ אי-שוויון גיאוגרפי בנגישות לספר תורה.

לו היתה בידינו רשימה מלאה של בתי הכנסת, אז ניתן היה לעשות כמו ואן וורלי – לחשב מרחקים אל כולם ולמצוא את הנקודה. אבל זה לא כל כך פשוט. כמו שאפשר להבין מהכתבה מעלה, אין בנמצא מאגר מרכזי ומקיף של כל בתי הכנסת. בעצמי חיפשתי במאגר המפות הממשלתי ובעוד כמה מאגרים והעליתי חרס בידי.

מה נשאר? יש לגוגל ממשק (API) עם גישה לנתונים שמוצגים בגוגל מאפס. זה מאגר די מקיף, ולצורך העניין ניתן להסתמך עליו. על הנייר, השימוש כרוך בתשלום, אבל תכל׳ס מדובר בשברי סנטים לכל שאילתה. ובנוסף, עם פתיחת החשבון הם גם מעניקים זיכוי נדיב כנגד שימוש. זה צריך להספיק בקלות לפרויקט תחביב כמו זה, אם לא משתוללים.

מצד שני, אין בממשק של גוגל משהו כמו ״תביא את כל בתי הכנסת בישראל״. אפשר לבקש בתי כנסת בקרבת נקודה נתונה, ומה שזה יחזיר זה מספר לא גדול של התאמות. ואם אתם חושבים שאפשר לרשת את כל מפת ישראל בנקודות צפופות ולכל אחת לבצע שאילתא, אז זה בהחלט נכנס להגדרה של השתוללות. וגם אם (במזל), החיוב יהיה מתחת למענק ההצטרפות, אתם מנסים להוציא מגוגל מידע שעלה לה כסף להפיק, ושהיא יכולה להרוויח ממנו. כלומר בטווח הארוך זה לא מעשי.

אז מה עושים? אמנם אי אפשר להוציא רשימה של כל בתי הכנסת בישראל, אבל אולי אפשר להסתפק בכמה בתי כנסת במקומות אסטרטגיים. תחזרו רגע להגדרת הבעיה – נניח שאני בלב סחנין, ותוהה מה המרחק לבית הכנסת הקרוב ביותר. אז לצורך הענין פחות מעניינים אותי בתי הכנסת בבאר שבע. יותר משמעותי מבחינתי לדעת מה יש בכרמיאל וברקפת. כלומר, אפשר לבדוק מול רשימה חלקית של בתי כנסת, בתנאי שהם מפוזרים על המפה בלי להשאיר ״חלונות״ גדולים מדי.

ומכאן האלגוריתם – נתחיל ברשימה מצומצמת של בתי כנסת, ונבצע כמה סבבים. בכל סבב נמצא את הנקודה המרוחקת ביותר מבתי הכנסת שברשימה שלנו. אבל גם נעדכן את הרשימה (עוד קריאה למאגר המיפוי) כדי שתתעבה ליד הנקודה שמצאנו. בסבב הבא נחפש שוב, הפעם כנגד יותר בתי כנסת, ומן הסתם נמצא נקודה חדשה (מכיוון שיש עכשיו עוד בתי כנסת שסמוכים לנקודה הקודמת שמצאנו). נחזור על הסבבים עד שנראה שאין יותר תוספות משמעותיות לרשימה.

וזה מה שעשיתי. התחלתי עם רשימת בתי הכנסת ב-10 הערים הגדולות בישראל. לאחר מספר סבבים התכנסתי לכ-500 בתי כנסת, שמפוזרים על המפה כך:

ומהי אותה נקודה מרוחקת, אתם שואלים? באופן לא מפתיע, היא בנגב:

ליתר דיוק, ממש בגבול מצרים, בסמוך לקניון הלבן. היא מרוחקת מרחק שווה של 45.9 ק״מ, בקו אוירי, משלושה בתי כנסת:

  1. בית הכנסת הרפורמי ביהל
  2. בית הכנסת בקטורה
  3. בית חב״ד במצפה רמון, זה המעוצב בדמות מרכז חב״ד העולמי שבברוקלין:

וזה מספק את הסקרנות שלי בנושא. אין לי תכניות לשחזר את המסע של ואן וורלי. מכל מקום, קשה מאוד להגיע לשם כי כביש 10 סגור מטעמי ביטחון. מה שכן, אפשר לחזור על החישוב לאחר שיפתח בית כנסת בשיטים או בנאות סמדר. ואם יש כזה כבר – אז לאחר שמפות גוגל יעודכנו בנדון.

(נ״ב – לגבי חישוב מרחקים על מפה – זה טיפה יותר מסובך ממה שנדמה בתחילה, אבל לא בהרבה)


Posted

in

,

by

Comments

תגובה אחת על “כמה אפשר להתרחק מבית-כנסת בישראל?”

  1. תמונת פרופיל של royk
    royk

    God’s Work !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *