מה קו התחב״צ הכי איטי?

כמה איטית יכולה להיות נסיעה בתחבורה ציבורית? ברור שנסיעה באוטובוס לאילת תקח הרבה זמן, אבל זה נכון גם לנסיעה במכונית. וברור שנסיעה בשעות העומס תהיה זוועה בשתי האפשרויות (בהנחה שאין נת״צ). אבל אפשר לנסות לנטרל את זה. ספציפית, לבחור יעד ואז לבדוק:

  • מה זמן הנסיעה ברכב פרטי
  • מה זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית

ולמצוא את היעדים שבהם ההבדל הוא הגדול ביותר. זה מה שעשיתי, בעזרת הממשק של מפות גוגל. בחרתי את חיפה כנקודת מוצא (תחנת חוף הכרמל), ומדדתי זמני נסיעה ליישובים שונים. בחרתי יישובים שבהם עד 1000 תושבים (נתוני למ״ס 2021), בהנחה שאל היישובים הגדולים יותר יש יותר קוים. הבדיקה נעשתה לפי זמן יציאה של יום א ב-7 בבוקר.

והזוכה? ראס עלי, כפר של כ-700 תושבים בעמק זבולון. להגיע לשם יקח 25 דקות ברכב, ולחילופין שעה ו-55 דקות באוטובוס עם החלפה במרכזית המפרץ. ולמי שמעוניין ברכיבת אופניים, מדובר ברכיבה של שעה ו-42 דקות בלבד.

מצורפת טבלה של היעדים האיטיים ביותר לנסיעה של יותר מחצי שעה ברכב. הם כולם מצפון-מזרח או מצפון לחיפה. העמודה ratio היא המנה בין שני זמני הנסיעה, כלומר פקטור של יותר מפי 3 בזמן הנסיעה לכל היעדים שבטבלה.

יש עוד בדיקה שאפשר לעשות, והיא בין רכב פרטי לבין מסוק (תיאורטי). כלומר אם נשווה את המרחק על הכביש למרחק בקו מעוף הציפור, מהו המקום שבו הפער בין המקומות הוא הגדול ביותר?

המנצח פה הוא גבעת ניל״י, מושב שנמצא ממש מדרום לרכס הכרמל שבקצהו הצפוני נמצאת חיפה. באופן כללי, כביש 6 חוצה את התוואי הזה באופן מהיר, אבל גבעת ניל״י ממוקמת ממש באמצע בין שתי יציאות שלו – בעסה. מרחק הנסיעה מחיפה לשם הוא 55 ק״מ, או כמעט כפליים מ-28 הקילומטרים שיעבור המסוק ההיפותטי. שאר היישובים בראש הרשימה נמצאים בגליל העליון.

הערות? רעיונות לעוד אנליזות? מוזמנים להגיב


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *