מספרי רישוי מגניבים

אתה עומד ברמזור ולפתע רואה משהו מוזר בלוחית הרישוי של הרכב שלפניך: קל לזכור אותו! אולי יש בו חזרה על ספרות, אולי יש רצף עולה, אולי אפשר לקרוא אותו גם מימין לשמאל בלי שישתנה. מספר מגניב! אפשר לצלם (בהתאם לחוקי התנועה) וגם להעלות לקבוצת הפייסבוק הייעודית ״מספרים מגניבים של מכוניות״. אבל מה בעצם מאפיין מכוניות עם מספרים מגניבים? צללתי אל הנתונים כדי לבדוק.

איך מגדירים מספר מגניב? יש כמה תבניות: צמד של ספרות זהות (33), חזרה על צמד או שלשה (12300123), שימוש במספר נמוך של ספרות שונות בכל המספר, רצפים עולים או יורדים (765), ועוד. נתתי לכל תבנית ציון (די שרירותי), ובהנתן מספר רישוי, ציון המגניבות שלו הוא הסכום של הציונים של התבניות שיש בו.

את רשימת לוחיות הרישוי של כלי הרכב בישראל אפשר להוריד מאתר משרד התחבורה. הנתונים מכילים גם את דגם הרכב, היצרן, שנת הייצור ועוד נתונים. ניקדתי את מספרי הרישוי, והנה התוצאות:

הרכבים המגניבים ביותר בישראל: את הציון המקסימלי גורפת יונדאי i20 בצבע לבן הנושאת בגאווה את לוחית הרישוי 1111111. יש בזה גם מספר ספרות נמוך, גם רצפים של זוגות, שלשות, וגם יותר, וגם פלינדרום. אמנם מדובר בדגם 2013, אבל אין פלא שלא מוותרים עליה בקלות. יש בראש הרשימה גם רכבים עם מספרים שמורכבים רק מהספרה 5, רק מהספרה 3, ורק מהספרה 6. ותיקי התחום מציינים שבעבר הסתובבה בכבישי הארץ גם סיטרואן משנת 88 שמספרה 8888888 (בתמונה למעלה), אבל היא לא נמצאת בקובץ העדכני וסביר שירדה מהכביש. לרכבים בראש הרשימה, הציון שחישבתי מסתובב מעל 30 ויכול להגיע גם ל-50. זאת לעומת ממוצע כללי של 1.02 לרכב מסחרי וממוצע של 1.11 לרכב פרטי.

היצרנים המגניבים ביותר: אם ממצעים את הציונים על פי יצרן, אז היצרנית שהמכוניות שלה הן עם המספרים המגניבים ביותר על כבישי ישראל היא בנטלי. אמנם לא מותג פופולרי (רק 97 יחידות ברחבי הארץ), אבל בהחלט מפנק, עם ציון ממוצע של 3.8. אם מחפשים יצרנים קצת יותר פופולריים (לפחות 200 יחידות), אז לראש הטבלה מגיעות מרצדס, פורשה, ופיג׳ו אוסטריה (יצרנית דגם הקופה RCZ).

הדגמים המגניבים ביותר, מבחינת מספרי הרישוי, הם לקסוס LS460, ניסאן אינפיניטי, יונדאי GV80, ומספר דגמים של מרצדס: C300E, GLC350E, S500, ו-GLE350D. גם פורשה מיוצגת יפה, עם דגמי 718 ופנמרה. מה הסיפור עם דגמי היוקרה? קשה לדעת, אבל בחיפוש ברשת עולות כמה תיאוריות מעניינות. מיד נחזור לבדוק את זה מבחינה מספרית.

לגבי סוג הבעלות: לרכב בבעלות פרטית יש את הסיכוי הגדול ביותר למספר מגניב, קצת פחות מזה לרכב בבעלות חברה, עוד פחות בבעלות ליסינג, והרחק בתחתית – בעלות של חברת השכרה.

מה לגבי הדגמים הפחות מגניבים? מספר משעמם במיוחד, באופן ממוצע כמובן, צפוי לקונים של פיאט 500, סובארו פורסטר, סיטרואן ספייסטורר, רנו קנגו, או יונדאי סונטה. אפשר אולי לשער שמדובר ברכבים מאוד פרקטיים, ולכן הקונים שלהם פחות מתעניינים בדברים שלא קשורים ישירות בשינוע של אנשים וחפצים. יש אומרים גם שמספר מעניין עלול למשוך תשומת לב מיותרת של שוטרים, אז פחות צרות גם מההיבט הזה.

ולסיום: מחיר הרכב. משרד התחבורה מרכז את מחירי המחירון של היבואנים השונים, כך שמתאפשר לנו לבדוק, לכל דגם, את ציון המגניבות של לוחיות הרישוי שלו מול המחיר הנקוב. בגרף פיזור זה נראה כך:

יש פה נטיה לכיוון האלכסון שעולה ימינה ולמעלה, וחישוב הקורלציה יוצא 0.37. ובמילים: כן, יש קשר חיובי. מובהקות סטטיסטית גם היא נבדקה, במבחן proportions שמוגדר על העשירונים העליונים בשני המימדים. מסקנה: רכב יקר יותר בדר״כ יגיע עם מספר מגניב יותר. למה ומדוע? את זה כבר לא מצאתי בנתונים, ואני פתוח להצעות.


Posted

in

,

by

Comments

תגובה אחת על “מספרי רישוי מגניבים”

  1. […] עם מספר ״מגניב״ (ראה דיון בלוחיות רישוי בפוסט קודם): 5.2% לרכבי נכה לעומת 4.7% בשאר הרכבים […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *