מאזן צבעוני

ביום 18.4.2024 כתב נתי טוקר בדה-מרקר על תחזית הכנסות והוצאות למשקי בית לאור ההפיכה המשטרית. הכתבה סובבת סביב מספר נתונים שמרוכזים בגרפיקה הבאה:

מה יש לנו פה?

  • טבלה עם המון מספרים
  • גם בשורת הכותרת (העליונה) יש מספרים
  • יש הרבה מאוד צבעים בולטים מאוד בצד ימין
  • חלק מהצבעים הם ירוק ואדום, שזו מוסכמה ל״טוב״ מול ״רע״ (או לניגוד מובהק אחר)
  • הרקעים של השורות הם בגוונים שהם ברובם גרסה חיוורת של הצבע בעמודה הימנית בשורה, אבל…..
  • …השורות בשליש התחתון הם בגווני אפור למרות שהעמודה הימנית אדומה

מי שהכין את הטבלה הזאת מתח ממש את יכולות הגרפיקה. אבל במבט שני, רוב העיטורים לא מתייחסים בכלל לנתונים:

  • הרבה מספרים הם סכומים או הפרשים של מספרים אחרים (לדוגמה: מאזן = הכנסות פחות הוצאות)
  • המספרים בשורה העליונה בעצם מציינים תתי-קבוצות באוכלוסיה (מעמד נמוך, בינוני, וגבוה)
  • הצבעים בצד ימין לא מקודדים שום דבר ורק מסיטים את המבט מהעובדות החשובות. למעשה, היתה הזדמנות לקודד בירוק את שורות ההכנסה, ובאדום את שורות ההוצאה, אבל זה לא קורה פה
  • הרקעים של השורות לא מקודדים שום דבר

איך נוכל לשפר את זה?

אפשרות ראשונה: טבלה עם אותם הנתונים, רק קצת פחות ססגונית:

קודדנו את ההכנסות בירוק ואת ההוצאות באדום. המאזן כחול, ושאר השורות פחות בולטות כדי לתת לעין להתמקד ולמוח לעכל. אפשר לשקול לצבוע גם את השורה התחתונה, שהיא בלב עיסוק הכתבה. (לחדי העין: המספרים פה קצת שונים, אבל בדקתי ונראה לי שהגרסה פה יותר מדויקת).

אפשרות שניה: בגרף עמודות אופקי, ונציב את ההכנסות מימין לאפס ואת ההוצאות משמאל לאפס, כך:

מה היתרונות? אפשר לראות שעבור כל קבוצה, רכיב ההכנסות יורד, ורכיב ההוצאות עולה.

מה החסרונות? קשה לראות את המאזן (הכנסות פחות הוצאות), וקשה יותר (עד בלתי אפשרי) לראות את ההפרש במאזן. וגם יצרנו שישה אלמנטים עבור שלוש קבוצות אוכלוסיה (לכל קבוצה יש ״לפני״ ו״אחרי״). אפשר לנסות ולתקן על-ידי המחשה של המאזן, שהוא ההפרש בין המספרים. גרפית, הוא יהיה הגודל של המלבן שנשאר אחרי שמניחים את מלבן ההוצאות על מלבן ההכנסות. אם ההסבר מעורפל, אולי זה יעזור:

הרכיב של ״הכנסות״ קיים (באורך המלבן) אבל לא מסומן בגרף. החלק האדום מסמל את מה שנשאר אחרי ההוצאות. כאן כבר קל לראות שזה שלילי עבור קבוצות מסוימות. אבל, עדיין נשארנו עם שישה אלמנטים עבור שלוש קבוצות אוכלוסיה. ואולי גם כדאי שהמלבנים האדומים יתחילו מציר האפס גם כשהמאזן חיובי?

אפשרות נוספת נקראת גרף מפל (waterfall chart). זה כלי סטנדרטי להמחיש סדרת מספרים שכל אחד מהם הוא תוספת (או הפחתה) של המספר הקודם. משתמשים בו לדברים כמו מאזנים של חברות, ושם מפרטים את מקורות ההכנסה השונים, שמצטברים זה לזה, ואת ההוצאות השונות, שגורעות מההכנסה שנצברה. כל מספר מחובר לסכום שלפניו בקו אופקי, שמסמל את הקשר בין שתי התיבות. התיבות עצמן לא מתחילות מציר האפס אלא מהסכום בעמודה הקודמת, ולכן נראה שהן מרחפות באויר, מה שנתן לגרף את הכינוי ״גרף מריו״. במקרה שלנו, אפשר לתאר את ההפחתות השונות במאזן של משפחה ממוצעת כך:

זה דוגמה עבור המעמד הבינוני, אז נזדקק לעוד שני גרפים דומים כדי לתאר את כל האוכלוסיה. עוד דבר שאפשר לעשות זה לצמצם את הסיפור לשני מספרים בלבד (הכנסות והוצאות). יש שישה סיפורים כאלה (3 קבוצות אוכלוסיה, לכל אחת ״לפני״ ו״אחרי״), ולהציג אותם במטריצה שנקראת small multiple, להלן:

האם זה יותר ברור? לדעתי, לא. אבל אולי אפשר לקחת את זה כנקודת התחלה ולשפר מכאן. אשמח להצעות.

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *