A car, procrastinating

טסטים ודחיינות

מתי עושים מבחן רישוי לרכב, מה שנקרא ״טסט״? בנתוני משרד התחבורה רשום התאריך שבו בוצע הטסט בפועל לכל רכב. בדקתי אם יש יום בשבוע שבו עושים יותר טסטים מאחרים – אולי יש סיכוי למצוא יום פחות עמוס. והתשובה: זה תלוי. ההתפלגות די אחידה בימות השבוע. ביום שישי יש בערך חצי מהכמות, וזה לא מפתיע כי זה יום עבודה קצר. וביום שבת יש מספר יחסית קטן של טסטים – בערך שישית מיום חול (כן, יש מכוני רישוי שפתוחים בשבת).

מבחינת החודש בשנה, אז ינואר-פברואר-מרץ הם יותר עמוסים מחודשים אחרים. זה פחות בשליטה של בעל הרכב, כי זה תלוי בעיקר בתאריך עליית הרכב לכביש.

מה לגבי היום בחודש? הנה ההתפלגות.

ציפיתי שהתפלגות תהיה אחידה הרבה יותר, מכיוון שמדובר במספרים מאוד גדולים. היום הכי נפוץ הוא ה-13 בחודש, ואפשר לראות עליה מסוימת בתאריכים 1-2-3 בתחילת החודש. יכול להיות שגם ה-31 יגיע למספרים גבוהים אם ננרמל אותו במספר החודשים שיש בהם 31 ימים. משהו קורה פה וזה מצדיק בדיקה יותר מעמיקה.

אולי התאריכים הנפוצים הם התאריכים שבהם נגמר תוקף הרשיון? בנתוני משרד התחבורה יש גם את תאריך התפוגה, כלומר מתי צריך יהיה לעשות את הטסט. מדובר בתאריך עתידי (שנה או יותר קדימה), אבל מנסיוני האישי, התאריך לא משתנה משנה לשנה. כלומר אם תאריך התפוגה הוא, לדוגמה, 12 ביוני, כך הוא ישאר לאורך כל חיי הרכב. אז איך נראית התפלגות תאריכי התפוגה? כך:

זה ממש לא דומה להתפלגות שראינו קודם. כאן יש עליה מובהקת בימים 27-29 בחודש. ננסה לבדוק יותר לעומק. לכל רכב יש שני תאריכים (יום בחודש):

  1. יום התפוגה, כלומר מתי צריך לעשות טסט
  2. היום שבו נעשה הטסט בפועל

יש לכל אחד 31 אפשרויות. ולצמד המספרים ביחד יש 31×31, או 961 אפשרויות. כל רכב על הכביש נמצא באחת האפשרויות האלו. נספור כמה פעמים רואים כל אפשרות. את התוצאה נמחיש במפת חום. וזה נראה כך:

הצבעים החמים מייצגים ערכים גבוהים. וההתנהגות הנפוצה היא לאורך האלכסון, אבל כשמסתכלים מקרוב רואים שזה לא בדיוק האלכסון, אלא משבצת אחת מתחתיו. כלומר אם יום התפוגה הוא ה-12 בחודש, אז רוב האנשים יגשו לטסט ב-13 בחודש. דחיינות עד הסוף.

בפינה השמאלית העליונה גם אפשר לראות את הראשון בחודש, שמקבל את דחייני ה-31, כמו גם מה-30 ומה-28.

למה אנשים מתנהגים ככה? אני אישית לא מבין – את הטסט אפשר לעשות ברגע שמשלמים את האגרה, כלומר 3-4 שבועות לפני המועד, אם רוצים. אני בדרך-כלל מבצע גם טיפול לרכב באותו יום, והתזמון הוא לפי היום שמתאים לי ולמוסך, וזה יוצא כשבוע לפני המועד. יש איזה יתרון בביצוע הטסט לאחר המועד שאני מפספס פה?


Posted

in

by

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *