צבעי רכב

אוטו צהוב! למי שלא מכיר, חוקי משחק הילדים הם שהראשון שמבחין באוטו צהוב נותן כאפה לאחיו המעצבן שיושב לידו. וכמה רכבים צהובים יש סביבנו? התשובה היא בערך 0.2%. (כל הנתונים הם באדיבות משרד התחבורה, וכוללים כלי רכב עד משקל 3.5 טון, כלומר לא אוטובוסים ולא משאיות).

זוכרים את המכוניות הירוקות של שנות ה-90? הכוונה לא לאוטובוסים, אלא למה שנקרא אז פרייבט. למה לא רואים אותן יותר? ומה עם כחולות? עדיין יש? התפלגות צבעי המכוניות בישראל לפי שנים נתונה כאן:

די ברור שעם הזמן, הצבעים נהיים משעממים יותר: הירוקים והצהובים כמעט ונכחדו. יש הרבה פחות כחולים, והצבעים השולטים הם מה שנקרא grayscale: לבן, אפור, שחור וכסף. מדובר במגמה עולמית. אולי אנשים חוששים שרכב בצבע בולט יאבד ערך כיד שניה. ויש גם ממצאים שמראים שמכוניות לבנות מעורבות פחות בתאונות דרכים, אם כי מדובר באפקט חלש, ביחס לשאר הגורמים לתאונות.

מה לגבי צבע מטאלי? צבעי רכב שמכילים את המילה מטאלי (או מטלי) הפכו לאופנתיים בתחילת שנות ה-2000, הגיעו לשיא ב-2012, ירדו ומאז 2016 הם יציבים סביב 17% מהכלים שנמצאים על הכביש. כך זה נראה בגרף:

בכבישי ישראל יש השפעה חזקה של שוק הליסינג. איך נראים הצבעים שם? להלן ההתפלגות בקרב מכוניות שלא נמכרו לקונה פרטי (כלומר ליסינג והשכרה):

באופן כללי המצב גם שם דומה – לבן, אפור, ושחור בעיקר. ומה עם הבשורה החשמלית? להלן המצב בקרב מכוניות חשמליות:

יש קצת יותר ייצוג לגווני הכחול והתכלת, אבל לא בהרבה. לא מכאן תבוא הישועה הססגונית.

מי היצרן הכי משעמם? אפשר להגדיר מתמטית את רמת ההפתעה של התפלגות – זה נקרא אנטרופיה. היצרן עם האנטרופיה הקטנה ביותר בישראל, כלומר עם הצבעים האחידים ביותר, הוא Geely הסיני. כ-60% מהמכוניות שלו על כבישי ישראל לבנות, והשאר אפורות או כחולות בהסתברות די שווה. ובצד השני של הטבלה, היצרן עם האנטרופיה הגבוהה ביותר של הצבעים הוא סוזוקי, עם ההתפלגות המרהיבה הזאת:


Posted

in

,

by

Comments

2 תגובות על “צבעי רכב”

  1. […] לבדוק גם את הקשר בין צבע הרכב לשימוש בו ולסחירות. מבחינת העברות הבעלות לפי צבע הרכב, […]

  2. […] עושים מבחן רישוי לרכב, מה שנקרא ״טסט״? בנתוני משרד התחבורה רשום התאריך שבו בוצע הטסט בפועל לכל רכב. בדקתי אם יש […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *