בעלויות רכב

איזה רכב מחליף ״ידיים״ הכי מהר? ואיזה דגם הוא שיאן הקילומטרז׳? צלילה נוספת לנתונים של משרד התחבורה.

הנתונים מכילים את הקילומטרז׳ של כל מכונית בטסט האחרון, וגם את התאריך שלו. אפשר לחשב את מספר הימים שהרכב בילה על הכביש- מתאריך העליה על הכביש ועד תאריך הטסט. משם אנחנו גוזרים את הקילומטרז׳ הממוצע ליום, לכל כלי רכב. את התוצאות קיבצנו לפי דגמים, והשיאנים הם:

  1. רנו פלואנס עם 83 ק״מ ליום ממוצע (כולל שבתות וחגים)
  2. רנו מגאן גראנד קופה, 77 ק״מ ליום
  3. רנו קנגו, 74 ק״מ ליום
  4. סקודה ראפיד, אוקטביה, וטויטה אוריס ופריוס, כולן עם מעל 66 ק״מ ליום ממוצע

יש פה כמה דגמי מוניות, באופן לא מפתיע. וגם כמה כלים היברידיים, חסכוניים בדלק. רק הגיוני שמי שנוהג הרבה ישתדל לקנות דגם חסכוני.

כידוע, רכב חדש שעולה על הכביש פטור מטסט למספר שנים,. לכן הם לא לא מיוצגים בנתונים למעלה. לדוגמה, הכלים החשמליים שנעשו פופולריים החל מ-2021 בכלל לא נכנסו לשקלול. כדי לנטרל את ההשפעה הזאת, מעתה והלאה נגביל את הנתונים לשנתון רכב 2019, שכבר עבר טסט אחד לפחות.

בבדיקה לפי סוג הדלק, רכבי הדיזל מכלים יותר קילומטרים ליום ממוצע על הכביש, כמו שרואים בגרף הכינור למטה. הנקודות הלבנות הן הממוצעים. עיקר ההתפלגות של רכבי בנזין היא סביב 40 ק״מ ליום, ואילו רכבי הדיזל מתפרסים בצורה אחידה יותר בטווח של 60-80 ק״מ ליום. לגבי הרכבים החשמליים, בשנת 2019 עדיין היו מעט מאוד כאלה אז יהיה פזיז לגזור מסקנות. להרחבה, אני ממליץ על הכתבה של דניאל שמיל (שהניתוח הזה מופיע בה גם כן).

מכיוון שהעברות בעלות גם הן מתועדות, אפשר לראות כמה בעלים שונים היו לכל לוחית רישוי. ואת נתון הקילומטרז׳ נחלק במספר ה״ידיים״, כדי לקבל את ממוצע הק״מ לכל יד. אל ראש הרשימה מגיעות דאצי׳ה, רנו, וסקודה, עם מעל 43 אלף ק״מ ל״יד״ ממוצעת. היצרנים של המכוניות שנוסעות הכי מעט לפני שהן מחליפות בעלות הם:

  1. ב.מ.וו, כ-18.4 אלף ק״מ לכל יד
  2. מרצדס, 19.3 אלף ק״מ
  3. קאדילק, 20.6 אלף ק״מ

אם נחשב את אותו נתון (קילומטרז׳ ל״יד״ ממוצעת) לפי דגמים (לא לפי יצרנים), אז השיאנים הם רנו קנגו, דאצ׳יה דאסטר, קיה סיד וטויוטה קורולה היברידית.

הדגמים עם הכי מעט קילומטר לכל יד הם מזדה 2, יונדאי טוסון, מיצובישי ספייס סטאר, שברולט ספארק, ויונדאי i10. למעט הטוסון, אלו רכבי עיר קטנים ומתאימים לשמש כרכב שני למשפחה.

ונעבור לנתוני סחירות: מספר הידיים הממוצעות לרכב, לפי יצרן. התחלופה הגבוהה ביותר נרשמת ברכבי מרצדס וב.מ.וו (2.8 ידיים), ואופל (2.3 ידיים). להזכיר, מדובר ברכבים משנתון 2019. הקונים הנאמנים ביותר הם של רכבי דאצ׳יה (1.6 ידיים) ופולקסווגן (1.5 ידיים).

אפשר לבדוק גם את הקשר בין צבע הרכב לשימוש בו ולסחירות. מבחינת העברות הבעלות לפי צבע הרכב, הקונים של רכב בצבע שחור ממהרים ביותר למכור אותו (2.1 ידיים בממוצע, לרכב משנתון 2019). הנאמנים ביותר הם בעלי רכב בצבע ירוק – 1.6 ידיים בממוצע. את הקילומטרז׳ הגבוה ביותר רושמים כלים בצבע חום – 76 אלף ק״מ מ-2019 ועד היום. ואת הנסועה הנמוכה משיגות שוב המכוניות הירוקות, עם כ-45 אלף ק״מ באותה תקופה.


Posted

in

,

by

Comments

תגובה אחת על “בעלויות רכב”

  1. […] יש מכוניות שנוסעות הרבה ויש כאלו שנוסעות מעט. בעבר כבר בדקנו וראינו שיש שונות גדולה בין היצרנים. לכן קירוב טוב יותר […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *