קנסות ומחיר הרכב

ביום 3.8.2023 אודי עציון כתב בוואלה על הקשר בין קנסות על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ובין מחיר הרכב. ההשערה היא שעבור בעלי רכבים יקרים יותר, הקנס הכספי על נסיעה לא-חוקית הוא פחות משמעותי ולכן הם נוטים יותר לזלזל בתקנות. בכתבה יש נתוני קנסות, שהופקו על-ידי המשטרה לבקשת גלעד ליפשיץ מהקליניקה לחופש המידע. הם מושווים לנתח השוק של היצרנים, בהתאמה.

אם אנחנו רוצים לשאול ״בהנתן כלי רכב שאנחנו רואים על הכביש, כמה שכיח יהיה קנס תנועה לרכב של אותו היצרן״, אז נתח השוק הוא קירוב טוב. אבל אפשר לדייק יותר. יש מכוניות שנוסעות הרבה ויש כאלו שנוסעות מעט. בעבר כבר בדקנו וראינו שיש שונות גדולה בין היצרנים. לכן קירוב טוב יותר לשאלה ״מה ההסתברות שנראה רכב של יצרן נתון״ יתקבל אם נתחשב בקילומטרג׳ של רכבים מאותו הסוג. את הקילומטרג׳ אפשר למצוא בנתוני משרד התחבורה, והוא נרשם בזמן מבחן הרישוי (״טסט״). השתמשתי בנתונים של רכבים משנתון 2019, מכיוון שרכבים פרטיים פטורים ממבחן למשך שלוש שנים ואין נתונים לגביהם. לכל מכונית חושב קילומטרג׳ ממוצע ליום נהיגה (לפי מספר הימים שעברו ממועד העלייה לכביש ועד לטסט), ולכל יצרן סוכמו כל הקילומטרים.

אני עוצר פה להדגשה: סכום, ולא ממוצע. כלומר שיש הטייה ליצרנים שמוכרים יותר מכוניות בישראל. וזה מייצג במדויק את ההגדרה של ״ההסתברות לראות רכב מיצרן נתון על הכביש״. בראש הרשימה יש את יונדאי וטויוטה הפופולריים, ובתחתיתה את וולבו ואת סוזוקי. מרצדס ובמוו, למקרה שאתם מתעניינים, במקום טוב באמצע.

לגבי מחירי המכוניות, גם כאן יש לנו נתונים של משרד התחבורה, והם מחיר המחירון של הדגם כפי שנמסרו על-ידי היבואן. השתמשתי במחירים של דגמי 2022, וגם כאן הם משוקללים לפי השכיחות על הכביש. לדוגמא: אם ליצרן מסוים יש שני דגמים. דגם עממי במחיר 100 אלף שקל, וממנו נמכרו 1000 יחידות, ועוד דגם יוקרתי במחיר מיליון שקל, ממנו נמכרו 10 יחידות, אז המחיר הממוצע יהיה קצת פחות מ-110 אלף שקל, כלומר בהטיה לכיוון הדגם שנמכר יותר.

בשיטה הזאת, בראש הרשימה מופיעות מרצדס (505 אלף ש״ח בממוצע), במוו (415 אלף), אאודי (343 אלף) ולקסוס (315 אלף). בתחתית יש את פיאט (147 אלף) וקיה (134 אלף).

עכשיו סוף סוף אפשר לשאול את השאלה: כשמנרמלים את מספר הקנסות לק״מ נסיעה על הכביש, מה ההבדל בין היצרנים היקרים ובין הזולים? תשובה ראשונה נקבל בצורה ויזואלית, בגרף פיזור:

אז העין בהחלט תופסת את היצרנים היקרים בצד ימין, שלהם מספר קנסות גבוה. אבל אולי זו רק אשליה אופטית, ועיקר המשקל הוא בעצם בפינה השמאלית? מה אומרת הסטטיסטיקה?

אז לטובת הסטטיסטיקה, בדקתי את המתאם (ספירמן) בין המדדים. הוא יוצא 0.3, שזה כן אומר שיש שם קשר (מכונית יקרה יותר תצבור יותר קנסות). ומצד שני, אין תקפות סטטיסטית חזקה (p=0.18). כלומר המסקנה רחוקה מרמת הבטחון שתאפשר לפרסם אותה, נאמר, במאמר מדעי.

[הערה: עבור וולבו והונדה, שיש להן מעט מכוניות על הכביש באופן יחסי, מספר הקנסות היחסי יצא גדול מאוד והן הושמטו מהגרף לטובת הקריאות.]


Posted

in

by

Comments

תגובה אחת על “קנסות ומחיר הרכב”

  1. תמונת פרופיל של אלעד
    אלעד

    יש עוד נתון שאולי כדאי לקחת בחשבון: יש כנראה גם קשר בין אופן השימוש של המכונית לבין מספר הקנסות. לדוגמה, אני חושב שחלק גדול מהמוניות הן מרצדס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *