ספקולנטים ברכב חשמלי?

מכוניות חשמליות עולות בפופולריות שלהן בקצב מרשים. באפריל, כמעט כל מכונית שישית שעלתה על הכביש בישראל היתה חשמלית. מה יקרה כאשר הן יגיעו לשוק המשומשות? ואולי הן בשוק כבר עכשיו?

חיפוש זריז באתרי יד שניה, מראה שיש היצע גדול של רכבים חשמליים עם קילומטרז׳ מאוד נמוך (מתחת 10,000 ק״מ ולא פעם גם מתחת 5000). כמובן, יש כאלה גם במכוניות בנזין, אבל מה היקף התופעה? צללתי לנתוני משרד התחבורה (שוב) כדי לבדוק.

לגבי נתח השוק, הנה הוא כגרף:

עד מרץ 2021, מכירות החשמליות (וההיברידיות) היו אפסיות. ואז התחילה עליה מתמדת, עד שכרגע 23% מהמכירות ללקוחות פרטיים הן של רכב חשמלי. אם מסתכלים על מכירות כולל חברות השכרה וליסינג, השיעור הוא 17% לחשמלי. העליה היא על חשבון רכבי הבנזין, בעוד ההיברידיים ומנועי הדיזל נשארים ללא שינוי משמעותי. יש גם שיאים נקודתיים בחודשי דצמבר שאין לי הסבר עבורם – השערות יתקבלו בברכה.

כמה מהר המכונית יוצאת לשוק המשומשות? בנתונים של משרד התחבורה אפשר לראות תאריכי העברת בעלות, וגזרתי מהם את הגרף הבא:

הגרף סופר רק מכוניות שנמכרו ללקוחות פרטיים ועלו על הכביש החל מ-2020. לכל סוג דלק, הגרף מציין את המספר היחסי של הרכבים שנמכרו, בנפרד למכירה שארעה עד שנה מעליית הרכב על הכביש, ובנפרד למכירה מאוחרת יותר. העמודה ״מקורי״ מציינת את המכוניות ללא רישומי העברת בעלות (כלומר נשארו בידי הקונה המקורי). המסקנה הראשונה היא שרכב חשמלי מחזיק יותר זמן בידי הקונה המקורי: 91% מכלי הרכב החשמליים לעומת 87% ברכב בנזין.

אבל אם מסתכלים על היחס בין המכירות של רכב כמעט חדש (עד שנה) למכירות של רכב ותיק יותר, (גודל התיבה הירוקה לעומת האדומה) מסתמן הבדל בכיוון ההפוך: מבין הרכבים שנמכרים, החשמליים נוטים יותר להמכר מוקדם. בואו ננסה לחדד את ההבדל הזה.

לכל מכירת רכב, נסמן את המועד שלה (כמשך הזמן שעבר מעליית הרכב לכביש). המועד הוא מספר חיובי כלשהו של חודשים. אם נשאל ״כמה מהמכוניות נמכרו תוך פחות מעשרים שנה״?, אז התשובה תהיה 100%. אם נשאל ״כמה מהמכוניות נמכרו תוך חודש״? אז התשובה תהיה אחוז נמוך כלשהו. הגרף כאן מראה את התשובה לשאלה, עבור כל מספר של חודשים (בציר ה-X). כלומר הנקודה עבור X חודשים אומרת את שיעור המכוניות שנמכרו לאחר X חודשים או פחות. הגרף הזה לא יכול לרדת (כי כל חודש מכיל את הקודמים לו), מתחיל ב-0 ומסתיים ב-100%. זה נקרא פונקצית התפלגות מצטברת ובאנגלית CDF. והנה הגרף:

כמו שרואים, הקו הירוק (חשמל) עולה מהר יותר והוא מעל הקו הכחול (בנזין). מה שזה אומר, שהמכוניות החשמליות שיוצאות לשוק, יוצאות מוקדם יותר מאשר מכוניות הבנזין שנמכרות.

אני רוצה להדגיש פה נקודה: ההתפלגות המצטברת בגרף למעלה היא רק מתוך המכוניות שנמכרו. המכוניות שנשארו בידי הקונה המקורי בכלל לא מופיעות בגרף. אם רוצים, אפשר לדמיין אותן בצד ימין, מאוד מאוד רחוק בעתיד. המכוניות החשמליות, הן כרגע נשארות בידי הקונה המקורי יותר מאשר מכוניות הבנזין. זה צפוי מכיוון שרובן די חדשות (כזכור, לפני אפריל 2021 כמעט ולא היו כאלה בישראל). מה שהגרף מראה זה את תזמון המכירה, בתנאי שהרכב אכן נמכר. אפשר אולי להסביר את זה בתרשים זרימה. או שני תרשימים – אחד לחשמל ואחד לבנזין:

וזה אומר שבמידה והרכב יוצא למכירה, אז רכב חשמלי יוצא מהר יותר. זה מסביר את התצפית שיש הרבה מכוניות חשמליות עם מעט קילומטרים ביד 2. למה בדיוק זה קורה – זו כבר שאלה אחרת.


Posted

in

,

by

Comments

4 תגובות על “ספקולנטים ברכב חשמלי?”

  1. תמונת פרופיל של ASAFN
    ASAFN

    הי דן, תודה על הבלוג המעניין!
    כמה הערות:

    1. הפיק ב-12.22 בגרף 1- עקבות העלאת המס.
    2. אני חושב שכל הגרפים הבאים מוסברים ע”י העובדה שחשמליות חדשות בישראל. נניח מודל שבו גם חשמליות וגם בנזין נמכרות באחידות על [0,5] שנים, וחשמליות בארץ בדיוק שנתיים.
    -גרף 2 יראה ש-20% מהחשמליות ימכרו עד שנה , 20% יותר משנה, ו-60% לא ימכרו. הבנזין- 20% עד שנה,80% יותר משנה, ו-0% לא ימכרו- כלומר לכאורה חשמליות מוחזקות יותר
    -גרף 3- סינון הלא נמכרות יוביל לשיפוע גבוה יותר (0.5) בקרב החשמליות.
    פילוג טבעי יותר ידמה טוב יותר את התוצאות כמובן.
    *אני מאמין שקיימות תופעות אמיתיות בשוק החשמליות (למשל ספסרות שנבעה מבעיות בשרשרת האספקה, וירידות מחיר חדות בטסלה לאחרונה), אך קשה להפרידן מהטיית צעירות החשמליות בישראל.

    1. תמונת פרופיל של dpelleg

      תודה על ההערות.

      זה נכון, יש הטיה מעצם העובדה שאין בנתונים חשמליות עם ותק. ניסיתי לנטרל אותה בבחירת המכוניות שעלו על הכביש רק משנת 2020 והלאה. בנוסף, הזמן עד למכירה מחושב לכל מכונית בנפרד, ביחס לתאריך שבו היא עלתה על הכביש. אבל זה לא מספיק – ב 2020 היו מעט מאוד מכוניות חשמליות. אני צריך לחזור על האנליזה עם מכוניות מ-2021 והלאה. עוד שנה בערך אפשר יהיה לעשות את זה ולראות האם ההבדל נמחק.

  2. […] יש סביבנו? התשובה היא בערך 0.2%. (כל הנתונים הם באדיבות משרד התחבורה, וכוללים כלי רכב עד משקל 3.5 טון, כלומר לא אוטובוסים ולא […]

  3. […] ״ידיים״ הכי מהר? ואיזה דגם הוא שיאן הקילומטרז׳? צלילה נוספת לנתונים של משרד […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *